السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى اطار تنمية القيادة قمت بالبحث عن طرق تنمية القيادات فى المراكز التدريبية الكشفية العالمية
ووجدت بعض اساليب التدريب وسوف اضعها فى المنتدى على حلقات
Leadership Development
by Bela H. Banathy
World Scouting Reference Papers, No. 1.
Published by the Boy Scouts World Bureau,
Geneva, Switzerland, May, 1969
Training: What is it all about?
Take a piece of paper and describe the last training session you conducted, observed, or attended. What happened? Who did what? What did the staff do? How about the participants? What did they do and what kind of capabilities did they acquire? .
Compare your description with my account of two training events presented below under Program "A" and Program "B". Reading these two programs you will find that the topic and context of these two training events are alike; the ways the events are conducted, however, are very different. It is this difference which constitutes the basis of my examination, and it is the analysis of this difference which will help me to answer the question stated in the title: Training: What is it all about ?
I will describe the two programs based on the questions I have asked in the introductory paragraph.
What Happened ?
Step 1
"A"
In the training area, charts are displayed with planning slogans. As the participants arrive, they are seated and the staff in charge explains the program of the session. [Motto: "First tell them what you will tell them."]
"B"
The day before, the written objectives of the session are distributed and participants are asked to modify them to fit their own interests and needs
The night before the session, teams of 5 to 6 participants are asked to prepare a plan for their hike which will take place during the last day of the course. [Problem Exposure]
ما هو التدريب؟
قم بتلخيص الدراسة التدريبية الاخيرة التى تمت فى تقرير بسيط
او كملاحظة او كمحضر سابق للدراسة
ماذا حدث؟من فعل ماذا؟ سجل الحضور؟ماذا فعلو وما انواع المهارات التى اكتسبوها؟
قارن بين تصوراتك وبين تقريرى عن الطريقيتين المقترحة فى البرنامج أ و ب
قم بقراءة البرامج المقترحة والتى سوف تجد ان الموضوع والسياق فى البرنامجيين متشابهين, على اية حال البرامج بالفعل مجربة وسوف تصبح مختلف.
هذا الاختلاف يشكل القاعدة فى اختبارى والذى يحلل الاختلاف وسيساعدنى فى الاجابة عن السؤال/ما هو التدريب ؟
سوف اوضح البرنامجين معتمدا على الاسئلة التى قد سألتها فى الفقرة التمهيدية؟
ماذا حدث؟
الخطوة الاولى
أ: فى منطقة التدريب, مخططات عرضت بتخطيط الشعارات.
عندما يصل المشاركون يجلسون ويقوم فريق العمل المسئول بتوضيح برنامج الجلسة .
شعار: يخبرهم عن ما انت سوف تخبرهم به
"ب"
فى اليوم السابق للجلسة تكون هناك اهداف مكتوبة وموزعة على المشاركين لكى يقومى بطلب بعض التعديلات لتلائم مصالحهم الخصة واحتياجاتهم.
وفى ليلة الدراسة فريق مكون من 5:6 مشارك يقوم بالاستفسار عن تجهيز خطة لهم والتى سوف تقيّم فى اليوم الاخير من الدراسة ( مشكلة )